آموزشی

اصطلاح اثبات کار (proof of work) در ماینینگ به چه معناست؟

اثبات کار

اصطلاح اثبات کار proof of work (POW) یک نوع پروتکل است که نیازمند مقدار مشخصی از تلاش در راستای جلوگیری از شکل گیری حملات سایبری توسط مهاجمان می‏‌باشد. این دسته از حملات مخرب، اغلب شامل ارسال بی‎شمار هرزنامه‎ها و یا ترتیب دادن حملات DDOS می‌‏باشد که در نهایت باعث مشغول شدن منابع کامپیوترهای کاربران شده و سرعت پردازش کامپیوترها را به طرز قابل توجهی کاهش می‌‏دهند.

 

در این راستا، در سال‏‌های 2004 و 2009، آقای Hal Finney برای اولین بار مفهوم اثبات کار را مطرح نمود که در نهایت این مفهوم با پیاده‌‏سازی در پروتکل بیت کوین، وارد دنیای عملی شد. به ویژه باید گفت که آقای Finney به عنوان فردی شناخته می‌‏شود که اولین تراکنش بیت کوین را با سازنده‌‏ی بیت کوین یعنی آقای Satoshi Nakamoto به انجام رسانیده است. بعد از این که بیت کوین به وجود آمده و وارد بازار شد، ارزهای دیجیتال بسیار دیگری نیز از این قاعده پیروی کردند به طوری که در حال حاضر، بسیاری از ارزهای دیجیتال از پروتکل اثبات کار در درون شبکه‏ی خود استفاده می‌‏نمایند.

اثبات کار

اثبات کار

 

ورود پروتکل اثبات کار در پلتفرم‎های ارزهای دیجیتال

برای این که در مورد چگونگی اعمال پروتکل اثبات کار در پلتفرم‏های ارزهای دیجیتال، به آگاهی بیش‌‏تری دست یابیم، قصد داریم که در مورد پیاده‌‏سازی این پروتکل در بلاک چین بیت کوین، بحث و گفت و گوهایی در پیش داشته باشیم. در کل باید گفت که بلاک چین، یک دفتر کل توزیع شده است که تمامی رکوردهای غیر قابل تغییر  مربوط به تراکنش‏‌های صورت گرفته در داخل شبکه‏‌ی خود را ذخیره می‏‌نماید.

بهتر است در این جا، با وجود آن که بسیاری از پلتفرم‎های ارزهای دیجیتال از پروتکل اثبات کار در یک روند مشابه استفاده می‏‌کنند، توجه بیش‌‏تری نسبت به بیت کوین داشته باشیم. تراکنش‏‌های مربوط به بیت کوین، به صورت گروهی در سری‌‏هایی به نام بلوک‎ها، در کنار هم قرار گرفته‏‌اند. هدف از این کار، جلوگیری از به وجود آمدن پدیده‎ی double spending می‌‏باشد. این پدیده زمانی به وجود می‏‌آید که یک کاربر قصد داشته باشد که دارائی‏‌های مشابه را در بیش از یک حالت مشخص، استفاده نماید.

کارکرد اثبات کار

بلاک چین بیت کوین، در یک حالت عمومی قرار دارد. این بدین معناست که هر فردی، قادر به مشاهده‌‏ی همه‏‌ی تراکنش‌‏ها بر روی دفتر کل می‏‌باشد. در عین حال باید در نظر داشت که همه‏‌ی این تراکنش‏‌ها به تمامی اعضای موجود در شبکه‏‌ی بیت کوین، به صورت broadcast که در سراسر دنیا قرار دارند، فرستاده شده‏‌اند. در این بین در شبکه‌‏ی بیت کوین اصطلاح اثبات کار، به آن پازل‎های عملیاتی که ماینرها مجبور به حل آن می‏‌باشند، تعلق می‌‏گیرد.

به طوری که این کار شبکه‌‏ی بلاک چین را در یک حالت امن و غیر متمرکز نگه می‏‌دارد. در واقع هر ماینر، با حل این دسته از پازل‏‌ها اثبات می‏‌کند که کاری را به صورت درست و بر اساس توافقات صورت گرفته انجام داده است و حالا می‏‌تواند از طریق اثبات کار، نسبت به دریافت جایزه خود در شبکه اقدام نماید. در این وضعیت همه‌‏ی اعضای شبکه بلاک چین آماده باش هستند تا بتوانند نسبت به حل پازل و اثبات کار، اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code