ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال در ایران

آموزش خرید بیت کوین در ایران به صورت گام به گام

بیت کوین، رایج‌ترین ارز دیجیتال دنیا و یکی از پر طرفدارترین آنها در ایران است. تمایل برای خرید بیت کوین در ایران روز به روز بیشتر می‌شود و افراد زیادی هستند که می‌خواهند روی تجارت ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاری کنند. برای ورود به چرخه مبادلات بیت کوینی باید از زیروبم روش‌های خرید و فروش این ارز دیجیتال، آگاهی داشته باشید.

آیا خرید بیت کوین در ایران قانونی است؟

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در آذر سال ۹۸ اعلام شد که بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته شده است و قانون‌گذاری برای آن انجام می‌شود. بنابراین، هم خرید و فروش بیت کوین به صورت قانونی صورت می‌گیرد و هم کسانی که علاقه‌مند به داشتن ماینر هستند می‌توانند پس از گذراندن مراحل قانونی از دستگاه خود استفاده کرده و بیت کوین استخراج کنند.

آموزش خرید بیت کوین در ایران

ارز 1

بیت کوین یک ارز دیجیتال است، بنابراین، پیشنهاد می‌‌شود که خرید و فروش آن هم از طریق اینترنت انجام گردد. متاسفانه به دلیل تحریم‌هایی که در بازار معاملات جهانی علیه ایران وجود دارند، خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. اما به هر حال، راه‌هایی وجود دارند تا کاربران ایرانی هم بتوانند تبادلات بیت کوینی را انجام دهند. در ادامه این گفتار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- خرید به صورت غیر حضوری از صرافی‌های آنلاین

ارز آنلاین

عضویت در یک سایت صرافی، اولین کاری است که باید برای خرید ارز دیجیتال (بیت کوین)  از صرافی انجام دهید. صرافی‌های مطرحی وجود دارند که هیچ کدام به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند. تنها صرافی معتبر جهانی که برای ایرانی‌ها هم فعال است، صرافی «LocalBitcoins» نام دارد.

از ویژگی‌های سایت «LocalBitcoins» این است که کاربران، قیمت‌های مختلفی برای خرید و فروش بیت کوین – البته در محدوده قیمت صرافی‌ها – ارائه می‌دهند. بنابراین، شما می‌توانید با گشت و گذار در آگهی‌های مختلف خرید و فروش، بهترین قیمتی که با شرایطتان سازگاری دارد را انتخاب کنید.

صرافی‌ها به دو صورت، ارز دیجیتال مورد نیازتان را برایتان فراهم می‌کنند. در حالت اول، شما به شکل مستقیم با صرافی وارد مبادله می‌شوید و از آن بیت کوین می‌خرید. اما در حالت دوم، صرافی به عنوان بستری برای معرفی فروشنده و خریدار به هم عمل می‌کند و کارمزد واسطه‌گری خودش را می‌گیرد.

۲- خرید از افراد حقیقی به صورت مستقیم

ارز حقیقی

برای اینکه بتوانید وارد چرخه‌ معاملات بیت کوینی شده و به راحتی خرید و فروش کنید، باید مراحلی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را پشت سر بگذارید:

۱- یک کیف پول نصب کنید

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که به هنگام آموزش ارز دیجیتال با آن روبه‌رو می‌شوید تهیه‌ «کیف پول بیت کوین» است. کیف پول، محلی برای نگهداری و حفظ پول‌های دیجیتال شما است که همه‌ معاملات خود را از طریق آن انجام می‌دهید.

در واقع، هر آنچه که برای خرید و فروش بیت کوین احتیاج دارید، مانند آدرس عمومی و کلید خصوصی در کیف پول شما قرار دارد. کیف پول‌های قابل استفاده برای بیت کوین به سه شکل عرضه می‌شوند:

  • نسخه‌ سخت‌افزاری به صورت فلش مموری
  • نسخه‌ نرم‌افزاری قابل اجرا روی دسکتاپ و موبایل
  • نسخه‌ کاغذی

در حال حاضر، کیف پول «بلاک چین» مهم‌ترین و محبوب‌ترین کیف پولی است که برای بیت کوین استفاده می‌شود. کیف پول بلاک چین، محیطی ساده و آسان دارد که استفاده از آن را برای همه افراد ممکن می‌سازد. این کیف پول می‌تواند روی تمام دستگاه‌های دیجیتال نصب شود و به کمک آن، کاربران می‌توانند به راحتی فرآیند ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی و رمزگذاری شده‌ خود را انجام دهند.

مراحل ساخت  اکانت کیف پول به صورت آنلاین در بلاک چین به این صورت است:

  1. وارد سایت بلاک چین www.Blockchain.com شوید.
  2. روی گزینه‌ «Sign UP» یا «Get a Free Wallet» کلیک کنید.
  3. پس از وارد کردن یک ایمیل معتبر و انتخاب پسوردی قوی، روی گزینه‌ «Create My Wallet» کلیک کنید.
  4. با انجام این مراحل ساده، کیف پول بلاک چین ساخته می‌شود.
  5. پس از اولین ورود به سایت، باید یک بار به ایمیل خود وارد شوید و ایمیلی را که از طرف سایت آمده، تایید کنید.
  6. آدرس کیف پول خود را از طریق کلیک کردن روی گزینه‌ «request» دریافت کنید و به مبادله بپردازید.

۲- پیدا کردن فروشنده‌ معتبر

حالا به گام دوم از آموزش بیت کوین می‌رسیم. در این گام باید درخواست خرید بیت کوین خود را با رقمی که مورد نظرتان است، ثبت کنید. البته این گام در مورد کسانی است که مبادلات خود را از طریق سایت و آنلاین انجام می‌دهند.

زمانی که فروشنده‌ای با رقم مورد نظر شما برای فروش بیت کوین موافقت کرد، خرید بیت کوین انجام می‌شود. اگر می‌خواهید از شخص حقیقی و به شکل حضوری بیت کوین بخرید می‌توانید در صرافی‌های آنلاینی که فضای این کار را فراهم کرده‌اند ثبت نام کنید؛ سپس با انتخاب شهر محل سکونت خود درخواست خرید بزنید. بلافاصله آگهی‌های مربوط به فروش بیت کوین در شهر مورد نظر شما نمایش داده می‌شوند.

پس از آن با شماره‌ای که شخص فروشنده از خود در سایت قرار داده است تماس می‌گیرید، جایی قرار می‌گذارید و بیت کوین خود را می‌خرید. انتخاب فروشنده‌ معتبر هم نکته‌ دیگری است که باید مهارت آن را به دست بیاورید.

معمولا در کنار نام فروشنده‌ها آمار تعداد معامله‌ای که تاکنون انجام داده‌اند نمایش داده می‌شود. ‌فروشنده‌ای را انتخاب کنید که آمار بالاتری دارد و در ضمن روش پرداختی که مد نظر او است با روش پرداختی که برای شما راحت‌تر است یکی باشد.

بازخورد کاربران دیگر در مورد او را بررسی کنید و مطمئن شوید که از تاریخ ایجاد حساب کاربری او حداقل یک سال گذشته باشد.

۳- صرافی‌های خارجی بیت کوین قابل استفاده در ایران

با شش صرافی‌ خارجی ارزهای دیجیتال آشنا شوید

«باینسس» بزرگترین و معتبرترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است. با وجود امنیت و سرعت بالا، متاسفانه این صرافی از کاربران ایرانی پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین، هر لحظه این امکان وجود دارد که با یک حرکت اشتباه، حسابتان مسدود شود.

بعد از صرافی بایننس، بیشترین حجم معامله‌ها در صرافی «هیوبی گلوبال» انجام می‌شود. این صرافی که رابط کاربری دوگانه‌ای دارد – یعنی هم ساده و هم پیشرفته – از ۴۰۰ نوع ارز دیجیتالی پشتیبانی می‌کند. گذشته از این شما می‌توانید در صرافی هیوبی گلوبال، ارز‌های فیات مانند: «دلار» و «یورو» را با «بیت کوین»، «اتریوم» و «ریپل» مبادله کنید.

«کوین بیس پرو» در شمار صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. حجم بالای معاملات در این صرافی، آن را به یکی از معتبرترین صرافی‌های ارزهای دیجیتالی تبدیل کرده است. گذشته از این، پشتیبان‌های آن در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات کاربران هستند.

وجود دو گزینه «کارمزد پایین» و «رابط کاربری پیشرفته» حساب صرافی «کراکن» را از دیگر صرافی‌ها سوا کرده است. این صرافی، امنیت بالایی دارد، تا پنج برابر توان مالی کاربر به او وام می‌دهد و از شرکت‌هایی که تمایل به معامله داشته باشند پشتیبانی می‌کند.

این صرافی بلاروسی، رابط کاربری آسانی دارد، از ۱۵۰ نوع ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، ابزارهای فراوانی در آن وجود دارند که به هنگام معامله به کاربران کمک می‌کنند، پشتیبانی آن بسیار قدرتمند است و سرعت نقدینگی بسیار بالایی دارد.

«کوینکس» یکی دیگر از صرافی معتبر ارزهای دیجیتال است که در هنگ‌کنگ قرار دارد. این صرافی امنیت بالایی دارد و از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند. گذشته از این، بدون انجام احراز هویت می‌توانید تا روزی ۱۰ میلیون دلار از آن برداشت کنید.

فرد حقیقی کیست؟

فرد حقیقی همان فروشنده‌ای است که در صرافی‌های آنلاین با او به توافق رسیده‌اید و تصمیم گرفته‌اید برای معامله‌ خود جایی بیرون از سایت با هم قرار بگذارید.

۴- انجام احراز هویت

از آنجایی که هیچ قانون حمایتی در راستای خرید و فروش بیت کوین تدوین نشده است، در سال‌های گذشته کلاهبرداری‌های زیادی از کاربران صورت گرفت و به دلیل نبودن امکان ردیابی بیت کوین، سرمایه‌ بسیاری از این طریق از بین رفت.

روش‌های مختلفی به مرور زمان برای احراز هویت کاربران از طرف خریداران یا فروشندگان استفاده می‌شد که هیچ کدام به نظر خیلی مطمئن نمی‌آمدند. روشی که اکنون در صرافی‌های آنلاین برای احراز هویت استفاده می‌شود به این صورت است که خریدار یا فروشنده از کاربر مقابل خود می‌خواهد که یک عکس همراه با کارت ملی و کارت بانکی خود بگیرد و در ضمن، دست‌نوشته‌ای هم بنویسد و در آن توضیح دهد که عکسی که می‌فرستد به چه منظور و در چه تاریخی و برای چه کسی گرفته شده است.

اگر چنین عکسی را برای کاربر مقابل خود می‌فرستید تا پایان تایید تراکنش، فایل اصلی عکس را نزد خود نگه دارید.

۵- انتقال پول از طریق کارت بانکی به فروشنده و ارائه آدرس کیف پول

برای خرید بیت کوین از طریق کارت بانکی، باید حساب ریالی خود را از طریق درگاه پرداخت در صرافی آنلاین مورد نظر شارژ کنید. اگر نوع صرافی شما این گونه است که به صورت مستقیم از آن خرید می‌کنید پس از شارژ کردن حساب خود، درخواست مقدار بیت کوین مورد نظر را می‌گذارید و صرافی آن را به آدرس کیف پول شما واریز می‌کند.

اما بعضی صرافی‌ها تنها واسطه‌ بین فروشنده‌ها و خریداران هستند. بنابراین، پس از شارژ کردن حساب خود با درگاه پرداخت، درخواست خرید بیت کوین را ثبت می‌کنید، فروشنده‌ معتبری پیدا را کرده و مبادله بین شما انجام می‌شود.

برای اینکه بتوانید مبادلات بیت کوین را انجام دهید و از دیگران بیت کوین بخرید به یک آدرس کیف پول نیاز دارید که تقریبا همان کارکرد شماره‌ ۱۶ رقمی کارت بانکی شتاب را دارد. پس از ساخت هر کیف پول بلاک چین، روی گزینه «request» کلیک کنید. بعد از آن، آدرس کیف پول در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۶- دریافت بیت کوین از فروشنده و انتقال آن به کیف پول شما

پس از اینکه فرآیند انتقال پول انجام شد، فروشنده مقدار بیت کوین معامله شده را به آدرس کیف پول شما که در اختیار او قرار داده‌اید انتقال می‌دهد.

۷- پشتیبان‌گیری از کیف پول

یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از ساخت کیف پول باید انجام دهید، گرفتن بک‌ آ‌پ یا پشتیبان است. اگر از اطلاعات خود بک آپ نگرفته باشید و به هر دلیلی اتفاقات ناخوشایندی برای حساب شما بیفتد، هیچ راهی برای بازگرداندن بیت کوین‌های شما وجود ندارد. مراحل گرفتن بک آپ به این صورت است:

  • پس از ورود به کیف پول، روی گزینه‌ «Security Center» کلیک کنید.
  • دکمه‌ «Backup Funds» را انتخاب کنید.
  • کلمات بازیابی را یادداشت کنید.
  • از شما خواسته می‌شود که بعضی کلمات را دوباره در سایت وارد کنید تا ثابت شود که کلمات بازیابی را یادداشت کرده‌اید.
  • در این مرحله تیک سبز رنگی پدیدار می‌شود که نشان می‌دهد روند بک‌ آپ‌گیری با موفقیت انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code